Wednesday, October 22, 2008

Dajal di Highway

Isnin, aku balik lambat dari ofis. Lebih kurang jam 11 malam dalam hujan lebat sampai rumah dan isteriku memberitahu ayah mertuaku (Syed Mahmud Barakbah) kembali kerahmatullah. Tanpa berlengah aku kejutkan putera-putera dan puteriku dan mengambil apa saja pakaian yang patut dan bertolak balik ke Kedah. Dalam poket ada RM40, minyak kereta dah nyala. Jam 12 bertolak dan melilau cari bank semua OOS. Aku nekad utk berenti kat R&R Rawang coz hanya kat highway jer ATM machine berfungsi. Tapi dalam perjalanan ke sana elok lepas Restoran jejantas (KM452.3) tetiba aku nampak batu sebesar bola sepak kat tengah jalan & tak sempat elak. GedeganG!!!!! satu letupan dari bahagian bawah keretaku dan langsung stering jadi berat dan aku dah agak tayarku pecah, aku namapak sebiji MPV mewah juga tersadai kat tepi jalan. Dengan seksa aku drive eke emergency lane dan bro MPV datang kat aku dan bertanya apa yg berlaku. Aku check tayar aku, koyak beb. Kereta dia lagi teruk airbag terkeluar, cermin depan pecah selain tayar hanco. Tak sampai 2 minit dtg sebiji wira dengan owner bertatu dan bersaiz 1 1/2 ameruddin tBY kenapa, aku tabya kereta dia kena gak ker????Tak! dia kata dia ada memebr TOW. Aku rasa bro ni punya angkara.

Aku pun keluarkan spare tyre dan jek aku, aku cuba buka, tapi cibeng keras nak mampus. Hanya satu nat boleh buka. Bro tu pun tolong aku bukak dgn spanar dia. Bukan apa, aku berdiri atas jek tu, tak gerak2 (kurus lagi aku rupanya). Faham2lah badan dia besar mana! Pada masa sama, 4 biji lagi kereta lain kena. Call PLUS hampeh lembab. Pas aku settle pasang tayar aku balik, baru PROSPEL dtg, tapi macam tak ikhlas jer, bukan nak tolong buat apa2 yang patut kat kereta yang kena tu, cuma sibuk cari batu tu dan buang. Pas tu, bro tatu tu mintak RM20, aku tak kisah sgt sebab dia dah tolong buka tayar aku tadi, tapi dalam kereta aku ada RM10 jer tu pun balance aku beli jajan dan rokok. RM40 aku dah boh minyak kat Putra Height. Aku ajak dia ke R&R Rawang dia kata jauh, dalam 5 minit sembang bro Polis Bantuan (PROSPEL) dtg dan tergesa-gesa bro tatu tu dan member dia kata takperlah 10 pun ok dan terus belah. Sampai R&R aku jumpa pak tiri aku dan dia bagi duit & isi minyak dan ada sebiji wira pun berenti pam tayar dan aku dah agak dia pun kena gak. Hanco rim sukan dia macam aku gak. Aku teruskan jugak perjalanan dgn tayar botak aku dan sampai Tapah aku dah nampak 6 jalan aku pun berenti tido. dalam 5.30 jalan balik & sampai Simpang Pulai aku dah nampak 10 plak jalan, tido lagi. Dalam 7.30 baru gerak balik dan sampai Kedah kol 11.00 dan jenazah dah nak gerak ke Masjid untuk sembahyang jenazah dan seterusnya dikebumikan. Alhamdulillah semuanya berjalan baik. Ayah seorang yang sgt baik dan merupakan Guru Besar pencen dan sangat tegas walaupun bukan ayah sebenar isteriku. Beliau telah sakit dan tidak boleh bergerak sejak 5 tahun lepas kerana sakit tua dan sejak dua tahun lepas sekali sekala bergantung kepada alat pernafasan dan segala aktiviti harian dibuat oleh mak mertua dan jururawat yang diupah dan datang 3 kali sehari. Tanggal 20 Syawal bersamaan 20 Oktober, jam 5.30 petang Allah menjemput arwah pada usia 92 tahun. Al Fatihah. (Dalam darurat camtu pun Allah boleh uji kita, banyak bersabar dan bersyukur)

Monday, September 29, 2008

Kisah edul Fitr

Hari ni aku dah berada kat kampung untuk beraya walaupun sebenarnya aku tak tau nak beraya ke tak kerana rasa sedih atas kehilangan arwah adik aku beberapa bulan lepas. Ini merupakan kehilangan pertama dalam keluarga aku dan semua famili amat terasa kehilangannya. Sejak kecil (umur 15 tahun) dia telah menderita akibat perbuatan orang dan sedar tak sedar selama hampir 20 tahun, tapi kami satu keluarga sentiasa menyayangi dia hingga Tuhan menjemputnya dalam keadaan yang amat menyedihkan. Aku diberitahu oleh kakak aku yang emak tak buat apa-apa persediaan raya ni kerana biasanya dia selalu 'mengacau' emak ketika emak membuat kuih tapi semua tu dah tiada dan emak dan bapak (aku tau bapak sedih tapi bapak seorang yang tabah dan tak pernah tunjuk kat orang : muka dia kering jer) amat sedih. terima kasih kepada kakak dan adik2 yang lain kerana tetap balik beraya bersama depa ketika ini.

Bukan benda ni aku nak cerita tapi perjalanan aku semalam dari KL ke Kedah. Aku sefamili bertolak dari KL jam 5 petang dan pada mulanya perjalanan amat lancar. Kami satu famili memang bercadang nak berbuka dalam kereta jer dan berenti lepas berbuka untuk makan yang lebih sempurna. Tapi elok2 perjalanan lancar, lepas jer area Gua Tempurung kira2 pukul 6.30 tetiba jer jalam jamm sangat dan tak nampak 'kepala'. Mula aku ingat road block, dan aku panas sikitlah kerana takkan masa gitu nak buat road block. Tapi aku nampak ada kepulan asap kat depan dan semua orang tertanya-tanya apa dah jadi. Semua kenderaan mematikan enjin kerana harga minyak mahal. Nilah akibatnya kalau harga minyak mahal. Dalam dok tertanya tu ada gak yang tak sabar dan ambik lorong kecemasan dan alih2 lorong tu pun jamm giler. Tiba2 nampak kereta Polis dok mencelah kat lorong tengah dan kejap pastu kereta Bomba plak lalu dan diiringi oleh Ambulan dan pekerja2 PLUS. Sah ada kemalangan. Kalau tengok bentuk jamm tu sah ni bukan kemalangan biasa. Akhirnya azan pun dilaungkan dari stesen radio Perak. Plan aku nak berbuka dalam kereta pun tercapai dan semua pun begitu. Tapi yang best muka masing-masing nampak sabar dan dari awal lagi ramai orang dah keluar dari kereta masing-masing untuk melihat apa yang berlaku dari Melayu, Cina dan India semua sporting.

Dalam lebih kurang 45 minit kereta mula bergerak walaupun perlahan dalam lebih kurang 3 km bergerak baru nampak apakah punca jamm tersebut. 8 biji kereta telah berlanggar buntut ke buntut dan 2 buah kereta telah terbakar dan aku tak tau lebih lanjut.

Perjalanan diteruskan dengan lancar dan nyata kebderaan memang banyak, faham2 jerlah kalau dah terkumpul masa jamm tu almost 1 jam. Aku berenti untuk makan di R&R Sungai Perak yang memang dah jadi fav aku dari dulu kerana masakan ikan patin masak lemak cili apinya. Meletup! Lebih kurang 1/2 jam kat situ aku teruskan perjalanan dan sekali lagi berenti kat Gunung Semanggul untuk isi minyak. Gunung Semanggul merupakan fav aku gak kerana aku suka singgah beli parang atau pisau kat kedai pakcik hujung tu dan kat situ juga ada jual kuih raya terutama tradisi Perak. Lepas bagi makan kat kereta aku aku jalan lagi dan ia makin lancar mungkin ramai orang Perak atau lebih tepat Ipoh yang terbabit dalam jamm tadi. Purata kelajuan aku ialah 140km/j dan yang aku ngeri ada banyak kereta yang bawa lebih daripada tu dan aku tau yang aku pun kalau dikira dah salah dah dengan kelajuan tu. Nak buat camno speed is my life. Kira-kira 1/2 km dari simpang Sungai Bakap tetiba jamm lagi.... Adoi!!!!!!!!!!! takkan road block lagi malam-malam ni. Sekali lagi terdengar siren Polis, JPA 3 dan Ambulan dari arah utara dan pas tu U turn dan memotong barisan jamm termasuk aku. Selang beberapa puluh meter aku nampak sebiji motosikal hanco dan tengah dikerumuni ramai orang dan Kelisa terbalik dan selang beberapa meter sebiji Avanza juga terbalik. Kedua-duanya hanco teruk dengan cermin depan hilang terus dan yang paling buat darah aku berderau ialah kat sebelah pintu belakang driver Avanza yang hanco tu kelihatan bantal baby terkeluar dari tingkap. Aku tak tau apa yang berlaku seterusnya kerana aku taknak jadi punca jamm pada orang lain kalau aku pun berenti semata-mata nak tengok. Lepas tu aku terus jer bawa ikut undang2 iaitu 110 km/jam dan sesekali 120 ++. Tapi yang lagi ngeri beb tengah elok2 aku drive sambil menghayati lagu dari CD Support Malaysia Underground Band aku namapk lampu tinggi (bukan highlight) tapi jarak antara lampu utama dengan lampu warna-warni kenderaan tersebut amat jauh dan tinggi. Sah bas dok cucuk angin dengan aku. Aku cuba naikkan speed aku hingga cecah 145km/j tapi dok cucuk gak. At last aku bagi dia potong. AMboiiiiiiii Durian Burung double decker rupanya. Sah dah takder speed trap dan giant2 jalanraya ni bermaharajalela dan tak pernah nak fikir keselamatan penumpang yang dibawa. Cuba bayangkan kalau berlaku kemalangan dan betapa buruknya kesan kalau melibatkan kenderaan bersaiz bagak tu dan kalau terhempap plak kereta2 kecik cam aku. Paling kuat pun drebar tu digantung lesen dan dipenjarakan beberapa tahun dan silap2 terlepas kalau orang dalam kompeni tu ada hubungan rapat ngan mana2 menteri atau parti memerintah. Tu lah undang2 Malaysia. Pas tu aku tak layan dah kegilaan Si Durian Burung tu. Memang banyak kereta kat highway masa tu dan tambah2 lagi lepas Penang coz aku rasa ramai orang belah Kedah dan Perlis gi shopping kat pulau syurga tu. Badan aku pun dah rasa kebas-kebas coz dah lama tak drive sejauh ni, Tak silap aku more then a year coz aku lebih rela duduk atas motor aku kerana aku boleh stretching pada masa sama layan lap. hehehehhe dah dilahirkan untuk kenderaan kuda dua roda kot. Aku sampai di kampung beberapa minit sebelum pukul 12. Lepas pack out semua beban kereta masuk rumah, dok kejap, mandi pekena suria sebatang letak kepala atas bantal terus hanyut......... Sebelum tu aku nak ingatkan kekawan semua, drive tu make sure badan betul-betul fit cam aku hehehehehe, tido cukup (latihan selama bertahun-tahun dengan tido paling awal jam 3 pagi dan paling lama 3 jam), fokus 300% atas jalan, kereta mesti fit gak walaupun fizikalnya buruk gila dan paling utama sabar, cool, tenang dan juga layan lagu yang korang suka dan akhir kata....... zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz

Thursday, September 25, 2008

Kenapa Tadak Kes Kecederaan Kerana Meriam Buluh Di Sarawak????


Adalah menjadi perkara biasa jika dekat2 nak raya ni putus jari main mercun, cedera kena meriam buluh malah ada yang KO pun. (buat susah mak ayah nak raya jer). Kat sini aku nak citer favo aku masa kecik dulu iaitu meriam buluh atau kat Sarawak kitog panggil 'bedil'. Tapi tau tak sejak aku lahir 37 tahun yang dulu aku tak pernah dengar kat Sarawak ada budak yang cedera kena meriam buluh. Setelah aku tenung, aku kaji dan aku banding ngan kat sini aku dah jumpa jawapannya kenapa tak berlaku kemalangan di Sarawak dan aku rasa benda ni boleh diheboh-hebohkan supaya Meriam Buluh ni dibenarkan main balik dan dijadikan salah satu warisan tok nek kita.

Kalau kat Sarawak biasanya seminggu sebelum atau minggu pertama Ramadhan akan diadakan aktiviti gotong-royong membersihkan kubur. Biasanya kat kubur di Sarawak ditanam buluh yang baik punya untuk buat bedil ni iaitu Buluh Betong. Kenapa buluh ni terbaik? Buluh ni lebar(biasanya paling kurang 5 inci) , nipis (kulit - maksimum 1 cm) dan ruas panjang (>< style="font-style: italic; font-weight: bold;">burit bedil. Acara seterusnya ialah menebuk meriam tersebut, biasanya kitorang gunakan alu lesung kayu (lesung besar yang biasanya digunakan untuk tumbuk beras buat tepung beras) atau kayu tugal (kayu yang digunakan untuk membuat lubang tanam benih jagung atau semasa nak menanam padi huma). Kalau takde gak apa2 kayu atau besi panjang boleh digunakan. Pastikan hentakan sesedap rasa kerana kita taknak buritnya pecah, Pastikan lubangnya cantik, maknanya kemas dan sebaik2nya di bahagian yang ditebuk itu (ruas) mempunyai lubang yang sama atau rata dengan bahagian tengah ruas.

Pas tu kitrog biasanya jemur buluh tersebut dan biarkan kena hujan panas dan apa jua keadaan iklim, kalau ada salji pun takper. Pas seminggu atau dua minggu bergantung kepada proses kering buluh tersebut. Tandanya ialah buluh tu bertukar kaler jadi kekuningan dan ni lah yang de best & de kedaboom.

Pas tu jangan lupa buat lubang cucuh seperti yang ada dalam gambarajah. Biasanya kitorg gunakan pisau raut atau kalau dah malas guna 'bor' atau drill pusing tu jer dengan saiz lubang jangan lebih drp 1 1/2 cm. Next ialah proses yang aku rasa yang patut diketengahkan untuk pastikan aktiviti ni boleh diteruskan dan tidak diharamkan oleh pihak yang haram jadah yang duduk di bandar dan tak pernah main bedil ni. Camnerlah diorang ni tahu benda bahaya. Bodoh tol. Eh emo plak aku. Kita balik ke proses penting ni. Biasanya orang-orang tua (biasanya atuklah) akan meraut rotan atau buluh menjadi halus tapi bukan sehalus buat tikar tu, tebal sikit dan biasanya kalau rotan kecik yang ustaz buat rembat masa mengaji tu, hanya dibelah dua jer. Pas tu rotan atau buluh tu digulung disekeling buluh tu secara kemas dan kuat dan endingnya disulam cantik. Tau kenapa kena buat elok2? Sebab masa Pertandingan Bedil ni bukan saja letupan tu dikira tapi kekreatifan menggulung pengikat ni pun diambik kira. Pastu jangan lupa plak buat kekuda atau stand untuk letak bedil ni. Kemudian bedil tu sedia untuk diletupkan.

Tapi satu perkara lagi kenapa bedil ni selamat ialah kat Sarawak kitorg tak main meriam buluh ni dengan kabaid. Kitorang main guna minyak tanah. Pelikkan????? Paling nakal pun kitorang guna petrol, tapi kalau tournament confirm kena disqualified. Memang guna minyak tanah ni leceh sebab bedil tak terus meletup, kita kena cucuh minyak tu beberapa kali untuk memanaskannya. Dalam 5-10 minit gaklah. pas minyak tu panas bedil tu akan mula meletup dengan letupan awal macam kentut, kadang2 kepuuut jer dan biasaya bunyi cam kentut cirit tu, kepisshhhhh. Tapi harus sabar tak lama lepas tu korang taulah dianyer letup. Sampai tahap maksimum dan hyper ada gak yang naik firaun, boh katak atau anak ayam kat depan bedil tu. Kesian haiwan tak berdosa tu dikorbankan untuk Ramadhan atau Raya. Tapi aku tak pernah buat benda-benda tu sebab aku pencinta kehidupan dalam dunia ni, Tapi letup member yang lalu ngan basikal atau motor tu biasalah, tu pun kalau ada dendam... hehehehehehe.

Selain bermain cara biasa ada beberapa tips nak pastikan bedil tu meletup kuat iaitu antara dua cucuhan atau letupan kita boleh tutup lubang cucuh dengan ibu jari, pegang burit bedil tu dan kocak supaya minyak didalam tu berbuih dan tu maknanya gas panas tu naik, pas tu apa lagi cucuhlah, silap2 masa nilah bedil tu pecah, tapi jangan risau ia takkan berkecai sebab dah diikat. paling kuat pun merekah dan memercikkan sikit minyak kuar jer, kekadang percikan api, setau aku kecederaan maksimum yang biasa aku lihat, dengar dan alami ialah bulu kening dan bulu tangan terbakar sikit. Satu lagi tips terbaik ialah pada masa siang hari jemur buluh tu tengah panas kerana ia akan membantu dalam proses memanaskan minyak masa nak main.

Tips penting untuk memastikan jangka hayat bedil ni ialah tiap kali lepas main buang lebihan minyak dan dirikan atau gantung bedil tu kat gelgar bawah umah. Korang tau pentingnya jaga bedil ni, sebabnya kalau bedil tu Champion punyer (tarak jual) dalam tournament, biasanya ia akan bertahan jadi juara paling kurang pun untuk dua tahun beb. Kalau dah merekah pun masih boleh dimainkan,


Ops dah nak abis citer aku baru teringat, pencucuh biasanya dibuat menggunakan belahan buluh dan panjang lebih kurang 1 1/2 kaki ke 2 kaki. Manakala untuk mencucuh celupkan pencucuh tu kedalam minyak kat dalam lubang tu dan kemudian cucuhlah kat pelita pas tu apa tunggu lagi KASI LETUPLAHHHHHHHHHH. Amacam boleh diketengahkan ker?????

Wednesday, September 24, 2008

ANUGERAH SENIMAN NEGARA 2008 : PENCALONAN DIBUKA

Sekali lagi Kemeterian Perpaduan, Kebudayaan, Kesenian dan Warisan menganjurkan Siapakah Anugerah Seniman Negara yang sememangnya PANAS. Adakah seniman dari bidang Seni Rupa yang kedua akan menerima anugerah ini atau kena tunggu giliran dengan cabang seni yang lain????? Satu penambahbaikan telah diadakan oleh pihak kementeriantahun ini sebagai satu pengiktirafan terhadap bidang ini.... MUNGKIN!. iaitu:-

1. ANUGERAH SENIMAN NEGARA

2. ANUGERAH KARYAWAN SENI VISUAL- yang diberi 2 kategori:


a. Dua Dimensi
b. Multi Dimensi


3. ANUGERAH BAKAT MUDA SENI VISUAL (bawah 35 tahun )
dengan kategori:

a. Kurator Muda
b. Penulis Muda (art ciritic)


Untuk mecalonkan mereka yang berhak menerima anugerah-anugerah ini anda boleh melayari Portal Balai Seni Lukis Negara di www.artgallery.gov.my. Selain nama calon anda juga diminta untuk memberi sebab, alasan dan apa saja yang calon tersebut telah lakukan dan melayakkan dia menerima anugerah tersebut. Tarikh tutup pencalonan ialah 5 Oktober 2008. Cepat! Jangan sampai terlambat dan jangan sampai Rumah dah siap, Pahat masih berbunyi!

Sunday, September 21, 2008

Aku perlu feedback dari korang untuk Exhibition Handbook

Dah lama aku terfikir nak buat benda ni, tapi sebab sibuk manjang tertangguh. Apa kata kalau aku mula masukkan Keperluan untuk menjadi seorang art practitioner, daripada kerja-kerja seorang kurator, research, pecah, cambah, geladah, susun, hentam, kesan dan tulis, pastu pikior balik, pecah balik, angan, impi, lukis dan gantung atau pasang, pastu pasar, jual, jawab dan simpan. FAHAM TAK? Aku rasa aku nak sharelah pengalaman aku selama 11 tahun as seorang yang setiap hari aku bergelumang dengan bidang seni ni tapi dari angle lain coz kebanyakkan korang memilih jadi artis ataupun 1/2 artis 1/2 art manager tapi aku memilih jadi apa yang orang tak suka nak pilih coz takleh jadi kaya.

Aku memang berhajat nak tulis sebuah buku cara-cara penyediaan sesebuah pameran dari mula (0) sampai hujung. Not really base on buku coz takder ilmu mengurus pameran ni betul-betul dibukukan dan kalau ada pun bukannya semua boleh pakai untuk semua pameran. Aku nak share base on pengalaman aku daripada mula aku kerja ngan Arwah Piyadasa (cikgu aku 1st sekali dalam bidang ni, orang kata di cerewet... memang tapi cerewet bersebab dan untuk yang terbaik kepada seni tu sendiri), lepas tu beratus-ratus lagi manusia yang pempunyai jutaan kerenah, berlagak, sombong, terbukti pandai, pemalu, segan, kemut, kedekut, bangang dan macam-macam lagi merangkumi di NAG Malaysia, ke galeri-galeri swasta sekitar KL, juga di negeri-negeri lain dari Perlis hingga ke Sabah, termasuklah pengalam aku di negara luar seperti Afrika Selatan, Sweden, Sepanyol, China, Indonesia, Vietnam, Thailand, Filipina, Singapura, Australia dan lain-lain. Rasanya tak rugi kalau aku share tapi ada gak kekawan kata kalau share orang lain yang untung, aku dapat apa? Tapi aku rasa kalau orang lain boleh manfaatkan pengalaman ni yang penting bagi aku pahala..... Tapi kadang-kadang aku terfikir gak pendapat member-member aku tu, Kat dunia ni kalau just bergantung kat pahala mau mati aku. Pahala tu kat 'SANA' esok, abis aku nak hidup camno?

Jadi aku amat mengharap feedback dari korang semua sama ada aku patut buat benda ni kat sini atau aku just fokus untuk keluarkan/terbitkan buku ni jer. Aku perlukan at least 100 komen atau mana yang patutlah untuk sparkkan aku sama ada nak buat atau tak. Gitau kekawan atau korang bagi pendapat korang.