Thursday, November 6, 2008

KOLEKSI SAYA!

Alhamdulillah, Pameran Karya Saya: Rahime Harun telah selesai dirasmikan oleh Tan Sri Dr Muhayidin Yassin. Gila babas crowd dia. Tahniah kepada Charown dan anak2 buah yang telah bertungkus lumus menyiapkan pameran tersebut walaupun Menteri tengah berucap.

'Koleksi Saya' seperti yang aku ketahui daripada dokumen bersama ahli keluarga Rahime pada awalnya selain daripada minat mengumpul karya seni tersebut kerana nilainya, juga mempunyai tujuan yang lebih murni iaitu membantu artis terus bertahan (pada awal karier mereka sebagai pelukis). Rahime dapat mengesan bakat pelukis sedari awal penglibatan mereka dan beliau percaya bahawa artis2 tersebut mempunyai masa depan yang cerah dalam bidang tersebut dan beliau membeli karya mereka sebagai motivasi untuk artis2 tersebut bertahan dan terus hidup, Ada di antara artis2 tersebut sudah berkahwin dan mempunyai anak dan hidup melarat tetapi terus berkarya dan percaya dengan jalan yang mereka pilih. Alhamdulillah mereka berjaya walaupun pada peringkat awalnya untuk membeli makanan mahupun susu anak pun mereka tidak mampu. Keadaan ini akan tetap berterusan kerana bidang seni di negara ini tetap sama situasinya. Ada bakat yang terbiar begitu saja kerana tuntutan hidup.

Aku memang ingin membantu tetapi aku tidak mampu kerana sememangnya sudah menjadi sumpahan bekerja dengan kerajaan tidak akan menjadi kaya kerana slogannya pun dah 'Berkhidmat Untuk Masyarakat'. Tiada bonus berlebihan untuk orang yang bekerja lebih kuat. Semuanya sama saja. Jadi ini jalan yang aku pilih maka aku tetap tidak akan mampu membantu secara wang ringgit. Tetapi aku cuba sedaya yang mampu juga untuk membantu.




Karya untuk dijual.
Pelukis Ili Farhana,
Tajuk: aku tak jumpa.
Media : Akrilik on canvas,
Tahun: Tak silap 2004,
Ukuran: 75.5 cm X 152.5 cm


Sila tinggalkan no hp anda untuk saya hubungi untuk mengetahui harga yang beliau letak dan kepada sesiapa yang berminat akan diminta untuk terus berhubung dengan pelukis ini dengan kadar segera.

2 comments:

  1. maaf aku tak dapat hadir di majlis pembukaan. insyaallah next week aku pi jenguk..tolong bentang kapet kuning kat entrance tu

    tentang keluhan artist yg seorang ni, pesan aku "hati-hati jangan terjebak dalam dunia kapitalis arena seni & gunakanlah bakat kreatif serta kehebatan jaringan aktivisme yang ada demi survival anda"..babe, you gotta move it move it

    ReplyDelete