Saturday, February 21, 2009

Gadis Melayu (Hoessien Enas) Kembali Ke Balai Seni Lukis Negara

Kehilangan catan Hoeissein Enas, Gadis Melayu merupakan sejarah hitam dalam sejarah Balai Seni Lukis Negara. Sehingga kini kehilangannya menjadi sebuah misteri yang maha hebat. Kini karya tersebut telah kembali ke Balai Seni Lukis Negara. Cerita selanjutnya selepas ini ..... Tunggu!!!!!

Hah! tak percaya lagi????? Sememangnya kalau karya dah hilang tu mustahil untuk ditemui kembali. Tambahan lagi sistem siasatan dan kemampuan anggota penyiasat, sistem keselamatan dan proses / prosedur kerja kita di Malaysia yang kurang mantap. Maksud Gadis Melayu telah kembali ke Balai Seni Lukis Negara ialah satu usaha kami membawanya dalam bentuk berbeza dan sebagai salah satu cara untuk memperingati peristiwa hitam tersebut dan mengingatkan semua pihak termasuk kakitangan BSLN sendiri, pelukis, pihak berkuasa dan sesiapa saja untuk lebih peka dan bertanggungjawab terhadap tugas masing-masing.

BSLN telah menjemput sekumpulan anak muda yang bermediakan grafiti untuk memaparkan peristiwa tersebut di dinding pintu masuk utama BSLN. Kami hanya menceritakan sedikit rentetan kisah Gadis Melayu dan membiarkan mereka mengekspresinya dalam bentuk grafiti. Maka terhasillah karya ini.

Karya ini dihasilkan oleh 5 anak muda yang mempunyai stail berbeza dalam bergrafiti iaitu, Damis( khusus dalam 3D grafiti), Katun (dengan imej katun anime seram), Bibi Chun (gaya surealist), Tha-B dan a (realist). Walaupun mempunyai stail berbeza mereka boleh menghasilkan satu karya yang mempunyai penceritaan yang diberi tanpa kongkongan.

Anak-anak muda ini begitu komited dalam berkarya walaupun semasa proses menyembur cuaca tidak menentu dan seringkali dilanda hujan yang lebat dan menyukarkan kerja mereka kerana air yang mengenai dinding tersebut tidak membolehkan warna untuk lekat di permukaan. Walauapapun tahniah kepada 5 anak muda ini yang diketuai oleh saudara They (Mahathir Masri) atas kerjasama yang diberi.

Manakala untuk golongan yang buta seni dan sukar untuk memahami bentuk yang dipaparkan dan juga orang-orang yang tidak mahu memahami seni tetapi menerima gaji daripada organisasi seni, di bawah aku tolong korang cara nak baca dan memahami hasil karya tersebut. Dah tua pun masih nak kena ajar lagi. Kasihan sungguh!

Secara keseluruhannya ia memang bercerita tentang karya agung Gadis Melayu yang telah menggegarkan dunia seni kita sampai ke peringkat ASIA. Kemana-mana aku pegi orang tanya pasal ni. Jangan ingat bebudak ni tak buat research! Sebelum diorang spray diorang dah buat penyelidikan terperinci tentang rentetan peristiwa kehilangan tersebut.

Ditengah tu memang reproduction Gadis Melayu Hoessien Enas. Nak tau yang korang katakan setan hijau tu bukannya setan, korang ni dah teruk sangat bentuk setan pun dah tak kenal. cerita hantu suka plak tengok! Imej ngeri hijau itu membawa maksud yang perkara buruk atau peristiwa hitam kehilangan itu telah ditanggalkan dengan menggunakan simbol menarik keluar sarung spray can yang mewakili artis-artis grafiti. Maknanya Gadis Melayu dibawa balik ke Balai dan dengan peringatan jangan disarung balik imej ngeri tu. Tu peringatan kepada semua orang terutama staf Balai sendiri. Manakala imej tangan surealist membawa pisau tu me,aparkan kisah sebenar yang karya tersebut telah dipotong dari bingkainya. Tu pun tak tau ker? Manakala dua pasang mata yang di kiri dan kanan tu merupakan saksi peristiwa tersebut. Secara rambangnya mungkin mengenali si pencuri tetapi sukar mendapat bukti. Ia juga memberi peringatan kepada kita terutama staf Balai agar sentiasa berwaspada agar tidak berlaku kehilangan lagi. Tak faham juga????? Manakala imej di atas melambangkan kecemerlangan yang ingin kita gapai dalam art scene dan imej urban dibawah memaparkan salah satu bentuk atau stail grafiti yang dipanggil 3D grafiti yang melambangkan yang Balai ni pun merupakan agensi yang mengambil berat tentang karya 3D dan imej ni bukan senang untuk dibuat kerana untuk menghasilkan bentuk 3D dipermukaan 2D hampir mustahil dan begitu juga untuk melahirkan karya 3D. Ia juga melambangkan kewujudan Balai dalam suasana URBAN iaitu Kuala Lumpur. Tak faham jugak???? Pegi masuk institusi seni, belajar dari 0 balik.

Satu lagi aku nak remind kat korang untuk dipahat kat minda korang agar tau membezakan bentuk seni sebelum merancang program. Malu beb bawak ke kampung dengan istilah salah. Kita ni satu-satunya ajensi seni bertaraf nasional. Grafiti mesti merangkumi 3 ciri utama:-

1. Dinding Awam (Public Wall orang jawa panggil) bermakna kalau kat kanvas tu bukannya
grafiti. Tu dipanggil catan bermediakan spray atau ilustrasi.
2. Spray bermakna kalau gunakan plaka, cat atau akrilik bukan grafiti namanya. Tu dipanggil
mural.
3. Grafiti datang bersama budaya Hip Hop.

* Kalau nak tau tentang Lobang Baek, karya khas sempena Pameran Amal Palestine aku boleh mengajar korang membaca karya gak. Aku sebenarnya tak suka nak ngajar-ngajar ni sebab korang semua dah besar, tapi takperlah kalau korang dah memang biasa makan disuap dan sememangnya tu memang dah jadi amalan hidup korang. nanti aku suapkan lagi yer!!!!!!



(Dari kiri ke kanan) Bibi Chun, a, Bibi Chun

(Dari kiri ke kanan) Damis, Kartun, Tha-B


(Dari kiri ke kanan) a, Damis, Bibi Chun, Jurufoto Terlampau



Anapei, tokey yang bertanggungjawab membawa Gadis Melayu kembali kepenatan mengawal proses tersebut kerana takut hilang lagi.

8 comments:

  1. hishh..buat suspen ler tu..gadis melayu ke gadis italian si mona yang bertandang ke balai nie :)

    ReplyDelete
  2. Lahhh betullah, tunggu i akan cuba dapatkan gambarnya. Yerlah byk proses kena dilalui. Hujung minggu pulak tu. Berita gembira untuk semualah!!!!

    ReplyDelete
  3. 2 tahun lepas dah declare hilang...sekarang ada balik...takpa bro, aku layan gadis india jer ka kat sini...he.he.he

    ReplyDelete
  4. sempoi sempoi sempoi...kalo bole buat lebih dari ni

    ReplyDelete
  5. issh ingat jumpa betul!..anyway this is also cool. tak lama lagi sure jadi background pelawat bergambar..termasuk ambo kot hehe

    ReplyDelete
  6. ingat betul gadis melayu dah jumpa. terblok habeh kepala gua!

    ReplyDelete
  7. Abang Pyan, kalau situasi penyiasatan di negara ni dok macam sekarang agak mustahillah nak jumpa. Sebab tu atas rasa tanggungjawab kami anak2 generasi baru di Balai ni cuba utk mengingati diri kami dan sesiapa saja (terutama yang diatas)yang menghayati karya tersebut utk muhasabah diri dan mengambil perhatian atas jeritan golongan muda dan menaikkan taraf keselamatan dan profesionalism. Ni tidak asyik up to bottom, bottom up langsung tak didengar.

    ReplyDelete
  8. tu beruang ke ape yg tido tu...hhehehe

    ReplyDelete